Co warto wiedzieć na temat kifozy?

Kifoza, czyli zniekształcenie sylwetki, które często potocznie nazywane jest „okrągłymi plecami” to dość poważa wada kręgosłupa, która wymaga zastosowania odpowiedniego leczenia. Jakie są główne przyczyny kifozy? Jakie leczenie warto wdrożyć w przypadku tego rodzaju wady?

Co warto wiedzieć na temat kifozy?

Po pierwsze należy odróżnić kifozę fizjologiczną, która to jest naturalną krzywizną kręgosłupa, występująca w odcinku piersiowo- krzyżowym, od kifozy patologicznej, która jest wadą postawy, tzw. stanem nieprawidłowym. Ze względu na to, iż kifoza patologiczna może mieć wpływ na niewłaściwe funkcjonowanie naszego organizmu wymaga ona wdrożenia specjalistycznego leczenia. Należy zaznaczyć, że pacjent może mieć problem z kifozą w odcinku: krzyżowym kręgosłupa, lędźwiowym, piersiowym lub szyjnym. Można powiedzieć, że kifoza to wada postawy, którą po prostu widać ( w zależności od rodzaju kifozy mogą to być: okrągłe plecy, rozsunięte i odstające łopatki czy też spłaszczenie i zapadnięcie się klatki piersiowej). Do jej innych niż widoczne objawów można zaliczyć takie dolegliwości jak np.: ból kręgosłupa czy trudności z oddychaniem. Do przyczyn kifozy mogą należeć : zarówno problemy zdrowotne (te wrodzone i nabyte), jak i brak ruchu czy też zaniedbania w zakresie higieny pracy.

Kifoza – leczenie.

Rozpoznania kifozy może dokonać lekarz rodzinny po obejrzeniu sylwetki pacjenta, jedna w celu potwierdzenia diagnozy powinien skierować on osobę, u której wykrył tę wadę na badania do ortopedy. Aby potwierdzić kifozę wykonuje się kompleksowe badanie RTG. Leczenie kifozy zależy od stopnia jej zaawansowania. Zazwyczaj pacjent musi zadbać o to, aby systematycznie wykonywać zalecone ćwiczenia korekcyjne. Niektóre zmiany wymagają jednak specjalistycznych ćwiczeń, w których niezbędna jest pomoc fizjoterapeuty. Do zabiegów, które stosowane są w trudniejszych przypadkach należą między innymi: hydroterapia, elektroterapia, masaże czy też ciepłolecznictwo. Natomiast operacja kifozy jest wyłącznie rozwiązaniem ostatecznym i zazwyczaj dotyczy osób z dużą deformacją kręgosłupa.