Jakie choroby i dolegliwości leczy ortopeda?

Ortopeda to lekarz, z którym mamy do czynienia głównie w przypadku urazów. W jego gabinecie najczęściej goszczą bowiem pacjenci, którzy doznali różnego rodzaju uszkodzeń ciała – złamań, zwichnięć czy skręceń. Nic więc dziwnego, że to właśnie z tymi problemami zdrowotnymi kojarzona jest profesja ortopedy. Okazuje się jednak, że ortopeda wcale nie jest lekarzem wyłącznie od złamań! Zakres jego specjalizacji jest bowiem znacznie szerszy i bardziej rozbudowany. Sprawdźmy, co wchodzi w jego skład i w jakich sytuacjach warto szukać pomocy medycznej w gabinecie ortopedycznym!

Co obejmuje specjalizacja z zakresu ortopedii?

Ortopedia jest dziedziną medycyny, która zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem chorób zlokalizowanych w obrębie układu ruchu człowieka. Są to zarówno najpowszechniej występujące urazy i złamania kości, jak i rozmaite dolegliwości ze strony stawów, mięśni, więzadeł oraz nerwów obwodowych. Oprócz urazów, ortopedia zajmuje się także leczeniem wad wrodzonych, chorób metabolicznych, a także nowotworów zlokalizowanych w obrębie układu ruchu. Lekarzem, do którego należy się zgłosić, jeśli cierpimy na związane z nim problemy jest ortopeda.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu profesja ortopedy kojarzona była głównie z leczeniem dzieci. Wraz z rozwojem współczesnej medycyny, rola tego lekarza znacząco jednak wzrosła i dziś obejmuje leczenie problemów zdrowotnych związanych z funkcjonowaniem układu ruchu we wszystkich grupach wiekowych – od dzieci, poprzez osoby dorosłe, na seniorach kończąc. Ortopeda jest świetnie przygotowany do wykonywania swojej pracy. Aby zostać lekarzem tej specjalizacji, należy bowiem ukończyć nie tylko studia medyczne, ale także 6-letnią specjalizację z ortopedii.

Jakie choroby i dolegliwości leczy ortopeda?

Jakie problemy zdrowotne leczy ortopeda? Kiedy zgłosić się na wizytę?

Ortopeda zajmuje się leczeniem zarówno wrodzonych, jak i nabytych dysfunkcji układu ruchu. W swojej pracy wykorzystuje leczenie zachowawcze, a w razie potrzeby także metody operacyjne. Celem jego pracy jest przywrócenie pacjentowi pełnej sprawności oraz wyeliminowanie za pomocą prawidłowo dobranego leczenia problemów zdrowotnych, z jakimi się boryka. Do ortopedy należy niezwłocznie zgłosić się po przebytym urazie – np. podejrzeniu złamania, skręcenia czy zwichnięcia kości. Warto go odwiedzić także, jeśli od dłuższego czasu cierpimy na dolegliwości bólowe zlokalizowane w obrębie kończyn, szyi lub kręgosłupa.

W gabinecie ortopedycznym stosowną pomoc otrzymają także osoby cierpiące na różnego rodzaju wady wrodzone, w tym np. na kręcz szyjny, stopę końsko-szpotawą czy kolana koślawe lub szpotawe. Ortopeda zaplanuje leczenie chorób zwyrodnieniowych, wad postawy, chorób metabolicznych kości, a także chorób o podłożu zapalnym – np. reumatoidalnego zapalenia stawów, dny moczanowej czy gorączki reumatycznej. W procesie diagnostycznym, oprócz samego wywiadu i badania fizykalnego, lekarz korzysta z różnego rodzaju badań obrazowych, których wykonanie jest zlecane pacjentowi w czasie pierwszej wizyty. Więcej informacji można uzyskać na stronie Ortopeda Kraków – ortopedakrakow.com