Po przeczytaniu instrukcji obsługi sprężarki śrubowej będziemy wiedzieć, jak bezpiecznie jej używać. Znajdziemy wskazówki dotyczące rozwiązywania problemów i konserwacji. Niestety, mało osób czyta ją dokładnie.
Codzienna konserwacja
Przed każdym użyciem sprężarki należy sprawdzić wiele rzeczy. Te codzienne czynności konserwacyjne wykonujemy łatwo i szybko. Na początek sprawdźmy węże pod kątem załamań. Zobaczmy, czy przewody elektrycznie nie są przypadkiem przecięte i postrzępione. Sprawdźmy wszystkie przewody pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Upewnijmy się, że połączenia we wszystkich tych obszarach są szczelne, a także dokręćmy luźne nakrętki i śruby. Spójrzmy na elementy sterujące, wskaźniki, akcesoria i instrumenty, upewniając się, że nie ma luźnych mocowań lub uszkodzeń.
Każdego dnia sprawdzajmy poziom oleju w pompie. Odłączmy źródło zasilania i umieśćmy sprężarkę na płaskiej powierzchni. Zdejmijmy korek wlewu oleju i sprawdź poziom, a następnie włóżmy śrubokręt do skrzyni korbowej. Sprawdźmy olej na śrubokręcie pod kątem zanieczyszczeń, takich jak brud lub woda. Wymieńmy olej, jeśli śrubokręt będzie brudny. Jeśli wszystko będzie w porządku, zmieniaj olej co roku. W przypadku malowania natryskowego z fluorem koalescencyjnym zastosujmy osuszacz powietrza, aby cała wilgoć została usunięta z przewodów. Z drugiej strony niektóre narzędzia działają lepiej przy pewnej wilgoci.
Każdy nietypowy szum zazwyczaj wskazuje, że coś jest nie tak. Pod koniec każdego dnia, jeśli nie częściej, spuść kondensat ze zbiorników powietrza. Jak zawsze rozpocznij od odłączenia źródła zasilania.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Wiele zadań konserwacyjnych należy wykonywać codziennie, jednak kilka innych, niemniej ważnych, można wykonywać rzadziej. Na przykład filtr powietrza należy sprawdzać raz w tygodniu. Usuń brud i trzymaj filtr pod światło. Czy jest czysty w środku?
Co miesiąc sprawdzaj zawór bezpieczeństwa. Po opróżnieniu zbiorników i odłączeniu źródła zasilania pociągnij i zwolnij zawór kilka razy. Tłok powinien się wsuwać i wysuwać. Jeśli zawór wyskakuje lub zmniejsza ciśnienie, to znak, że jest uszkodzony. Raz w miesiącu sprawdzaj napięcia paska napędowego sprężarki. Po odłączeniu zasilacza i wyłączeniu przełączników sterujących, użyj wskaźnika napięcia pasa zamontowanego między silnikiem a krążkami sprężarki, aby odczytać. Wyniki porównajmy z tymi, które znajdziemy w instrukcji.
Problemy ze sprężarką śrubową
Sprężarki śrubowe wytwarzają duże ilości powietrza przy niskich ciśnieniach, typowo 4-13 bar. Jednym z popularnych problemów jest przenoszenie oleju. Konieczna jest dodatkowa filtracja na wylocie sprężarki, aby zminimalizować ten problem. Końcówka powietrzna wykazuje dobrą tolerancję. Zwykle prześwit między wirnikiem a obudową wynosi 0,03 mm. Wszystko, co wpadnie w wir powietrza, zostanie zniszczone. Oleje uszczelniające i systemy oczyszczania powietrza muszą być starannie czyste.
Do innych problemów zaliczamy przecieki wału uszczelnienia wirnika z powodu złych tolerancji produkcyjnych. Na maszynach napędzanych pasami klinowymi, pasy mogą się ślizgać, ponieważ są rozciągnięte lub z powodu pyłu, który osiadł na kołach pasowych i zmniejsza współczynnik tarcia. Dlatego warto regularnie serwisować sprężarki, pamiętać o odpowiedniej filtracji powietrza i oleju i monitorować stan.
Artykuł przygotowany przy współpracy z serwisem Kompresortechnika.pl - Twój serwis sprężarek.